Brahms
Brahms is de laatste van de klassieke componisten. Hij worstelde met de materie. Herschreef en her-instrumenteerde zijn muziek veelvuldig. Een lange weg leidde hem naar zijn eerste symfonie. Brahms werkte vanuit een rotsvaste overtuiging en bleef trouw aan zijn idealen ook al werd hij geconfronteerd met veel onredelijke kritiek van tijdgenoten.

En ik

Toen ik de opname van de vioolsonates van Brahms door Julius Kätchen en Josef Suk hoorde wist ik wat ik wilde doen met het prijzengeld van Nationaal vioolconcours Oscar Back 1983: studeren bij Suk in Wenen en Praag. Zijn zangerige toonvorming en zijn liefdevolle manier van articuleren en fraseren vond ik prachtig en het was precies wat ik zocht en miste in veel uitvoeringen van het werk van Brahms. Veel van de bezwaren die mensen aanvoerden tegen zijn muziek het gevolg waren van de speelwijze, niet van de muziek zelf. In de serie Brahms en de Nederlanders van het seizoen 2011-2012 van de NPU kreeg ik de mogelijkheid om mijn ideeën in klank om te zetten. Een transparante maar ook warme klank, een smeltkroes van klanken: darmsnaren en natuurhoorns. Juist door hun eigenheid bleken de instrumenten op een nieuwe manier te kunnen mengen en kleuren. Daar droomde ik al die jaren van.

Helden van dichtbij

Deze week werk ik met het Narratio kwartet en Ronald Brautigam aan onze Beethoven – Brahms concerten.
Het is alsof het gestolde beeld van onze helden Brahms en Beethoven tot leven komt in zulke weken.
In de eerste plaats natuurlijk door de muziek, die op ons gemoed werkt, die ons versteld doet staan en met dankbaarheid vervult.
Maar ook door brieven en ooggetuigenverslagen van tijdgenoten van de componisten.
Dat de strenge Beethoven stokdoof door de kamer ijsbeerde terwijl het Schupanzig kwartet repeteerde. Dat hij merkte dat het kwartet een ander tempo probeerde dan hij had voorgeschreven en dat hij ze daarmee feliciteerde en aanmoedigde om het zo te blijven doen.
Dat Brahms, die ons toch vanaf menig portret met indrukwekkende baard als  een soort priester van het Duitse cultuurgoed indringend aankijkt, een kwartet onderbrak en vroeg of een violist een thema iets minder getrouwd (” etwas unverheirateter”) zou willen spelen.
Wat is dat allemaal dichtbij.

De concerten zijn in Utrecht en Zeist op 1 & 2 februari.

Brahms – Eerste Symfonie

De worsteling van Brahms

Brahms op oude instrumenten

“Johannes Leertouwer heeft een krachtige en contrastrijke Brahms in zijn mars”

Recensie van Frits van der Waa in de Volkskrant: “… demonstreerde in elk geval overtuigend dat dit orkest zich eerder op nationaal dan op provinciaal niveau beweegt.”

Lees hier de volledige recensie.